Neil Patrick Jordan urodził się w lutym 1950 roku, w hrabstwie Sligo. Obecnie mieszka w okolicach Dublina. Biorąc pod uwagę jego artystyczny dorobek, Jordan jest przede wszystkim scenarzystą, reżyserem i producentem filmowym (np.: „Ondine”, w którym odtwórcami głównych ról byli Alicja Bachleda-Curuś i Colin Farrell). Kolejną działalnością twórczą Neila Jordana jest pisanie powieści:

1980 The Past

1983 The Dream of a Beast

1994 Sunrise with Sea Monster

2005 Shade

2011 Mistaken

Pierwszą próbą literacką autora były opowiadania p. t.: „Night in Tunisia”, wydane w 1976 roku.

Książkę p. t.: „Mistaken” poleciła mi koleżanka, która zapoznała się z dziełem w swoim klubie czytelniczym. Początkowo trudno mi było skupić się na śledzeniu wydarzeń. Książka kompletnie mnie nie „wciągnęła”. Wróciłam do niej po kilku tygodniach. Zaplanowałam przeczytać ją w styczniu, a miesiąc dobiegał końca… Przez połowę jednak z trudem przebrnęłam, ale wtedy powoli wszystko zaczęło mi się układać. I, ku mojemu zaskoczeniu, książka mnie wchłonęła.

Akcja powieści toczy się w dwóch wymiarach: teraźniejszości i przeszłości. Bohaterów jest właściwie dwóch (Kevin Thunder i Gerald Spain), chociaż rzeczywistość powieściowa jest przedstawiona z perspektywy tylko jednego z nich, Kevina. Przeszłość to Dublin lat 60-tych. Dublin, podzielony przez rzekę Liffey, na Północ i Południe. Kevin mieszka z rodzicami w jednej z północnych dzielnic. Jego tata jest bukmacherem, a mama zajmuje się wynajmem pokoi na piętrze ich domu. Z kolei dom Geralda jest w pięknej dzielnicy na południu miasta. Tata jest sędzią, a o mamie wiadomo, że grywa na fortepianie i spędza wakacje w Bejrucie. Dwa zupełnie inne światy. Analiza różnic społecznych i stylu życia stanowi ważny element książki. Dodatkowo, często pojawiają się plastyczne opisy miejsc. Rodzaj spaceru po Dublinie z przewodnikiem.

W pewnym momencie Kevin zdaje sobie sprawę, że jest mylony z kimś innym, bardzo do niego podobnym: zagadują go nieznajome dziewczyny, wspominając wspólne randki; od kierowcy autobusu słyszy, że jeździł bez biletu, itp. Rodzi się w nim pragnienie poznania tego „drugiego”. Aż nadchodzi dzień spotkania. I te spotkania będą miały miejsce przez wiele lat. Odnajdują się zawsze w momencie, kiedy siebie potrzebują. Najczęściej chodzi o zamianę. Gerald wielokrotnie prosi Kevina o przysługę. Aż nadchodzi moment, kiedy to Gerald wciela się w rolę Kevina.

Koniec zaskakujący, wyjaśniający podobieństwo chłopców oraz ich osamotnienie w relacjach rodzinnych.

Jest morderstwo, samobójstwo, szpital psychiatryczny, porzucenie, odnalezienie, rozczarowanie. Jest dwóch bohaterów o przeciwstawnych cechach. Powieść gotycka, mroczna, z wampirem w tle. Najlepiej czyta się ją w nocy, podczas burzy. A odrobina wiatru hulającego w kominie stworzyłaby idealne tło.